7 martie 2021

Doi profesori din România Mare - Iasi, III-2021

În ciclul “ Mă bucur că am fost/sunt contemporan cu ei” astăzi vă spun două vorbe despre doi din profesorii mei de facultate. 

Profesorul Vitalie Belousov

 

Primul este cel care a fost numit “creatorul şcolii de inventica romaneşti”, profesorul Vitalie Belousov, născut la Bălţi , în România Mare. A fost unul din cei mai mari inventatori romani,  autor a peste 120 de invenţii şi deţinătorul a peste 90 de medalii la saloane mondiale de invenţii. Inteligenţă, prestanţă, bun-simţ. Ţin minte orele de “Scule aşchietoare” unde am aflat tainele inventicii. Ţin minte şi acum atelierul de maşini unelte al Facultăţii de mecanică Iaşi unde lucram din greu la realizarea frezelor Romascon. De multe ori îmi înroşeam ochii din cauza arcului de sudură, când eram repartizat la brazarea plăcutelor aşchietoare. 

 



Cunoscutele freze Romascon - inventie ale Prof. Belousov

Şi îmi mai amintesc de domnul profesor, în timpul turelor cu “Ukraina” la/de la Podul Iloaiei, când îl întâlneam pe bicicleta lui minune, elipsoidală, pedalând în poziţiile acelea neobişnuite. Si mai tin minte când mergeam cu el în aceeaşi maşină spre Electrocontact Botoşani unde avea loc evenimentul anual pentru promovarea şi premierea inventatorilor din zona Moldovei.

Atelierul de Masini-Unelte al Fac. de Mecanicã Iasi

 

Cel de-al doilea dascăl de care pomeneam s-a numit Boris Plăhteanu, născut la Chişinău, în România Mare.

Profesorul B. Plãhteanu

 A fost coordonatorul Catedrei Mașini – Unelte și Scule a Facultăţii de Mecanică Iaşi. Un profesor cunoscut, cu activitate cercetare, autor și coautor la 24 de monografii, tratate și cursuri, cu peste 204 lucrări științifice publicate și deţinător a 56 de brevete de invenție. Inteligenţă, prestanţă, bun-simţ. Mi-l amintesc de la cursuri, de la examene, de la orele de practică. Îl întâlneam pe domnul profesor la începutul anilor ’90, când frecventam Societatea Inventatorilor din România al cărui membru fondator a fost.